ברכה על פיצה

8 (1)
הרב אלון בן שבת

שאלה

שאלה

פיצה שנילושה אך ורק בחלב האם ברכתה מזונות או המוציא?

תשובה

תשובה

כתב שולחן ערוך סימן קסח' סעיף ז' בעניין פת הבאה בכיסנין שברכתה מזונות שיש אומרים שהיא עיסה שעירב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפאה , והוא שיהיה טעם התערובת ניכר בעיסה.

ובשו"ת דעת תורה למהרש"ם פירש בדעת מרן שמה שנקט "טעם ניכר בעיסה" זה דווקא שהרוב מים אבל אם הרוב מי פירות או חלב וכדומה אין צריך שיורגש הטעם בעיסה וברכה מזונות.

אולם יותר נראה דלשון מרן "והוא שיהיה טעם ניכר" הוא בדווקא ואפילו אם יהיה רוב חלב וכדומה אם אין נרגש הטעם ברכתה מזונות.

וכבר כתב כן לדחותו בספר חזון עובדיה ברכות עמוד ס' ע"ש שהעלה שכל שלא ניכר הטעם ברכתה המוציא וכן האריך לדחותו בספר הלכה ברורה ח"ח בשו"ת אוצרות יוסף סימן י' עמוד סא' וע"ע באור לציון חלק ב' פרק יב' .

והנה לאחרונה ישנם כמה פיצריות בהשגחה מסויימת שמפרסמים בשם נותני הכשרות שמאחר והם לשים את הפיצה אך ורק בחלב ברכתה מזונות. וזה דבר שאינו נכון כלל וכלל, (לספרדים) מאחר וסוף סוף אין ניכר הטעם חלב בעיסה מה יועיל לנו שהכל ניחוש בחלב? ולכן גם בזה ברכתה המוציא.

וכן ראיתי להגאון הרב משה לוי זצ"ל בספרו ברכת ה' חלק ב' עמוד רו ד"ה המורם כתב וז"ל : וכן הדין לענין "פיצה" שאפילו אם לשו את עיסתה בחלב בלבד, מברכים עליה המוציא ובהמ"ז אם הטעם של העיסה הוא כטעם בצק שנילוש במים ולא ניכר טעם החלב בה, ודווקא אם ניכר טעם החלב בה ברכתה בורא מיני מזונות. וכן ראיתי בספר הליכות ברכות סימן קסח' הערה פו' שאפילו אם נלוש רק בחלב אין ניכר טעם החלב ושבדק כן בעצמו עם תלמידיו מאחר והחלב כיום מסונן מן החלק השומני.

אולם מה שכתב שם שאף שלא ניכר טעם החלב, מכל מקום סוף סוף הטעם שונה מבצק רגיל, ולכן יש לברך מזונות. ולענ"ד העיקר בדעת מרן השולחן ערוך שצריך שיהיה ניכר טעם החלב ולא מספיק שיהיה שונה מבצק רגיל , וכן ראיתי שכתבו באור לציון פ"יד הלכה ד'

ובאמת שכמה מומחים (בלשוננו - שף, ובלשון חז"ל - קפילא , אומן בקי בטעמים) טוענים בצדק שכדי שיורגש טעם חלב בעיסה יש ללוש הבצק בחמאה מאחר והשומן בה נרגש היטב מה שאין כן בחלב של זמנינו שהוא מופחת שומן.

וישנם מעט מאוד פיצריות בארץ שנילושות בחמאה וטעמם ניכר מיד ומחירם גבוה (בצדק) מאוד מהממוצע .

ולסיום אוסיף שישנם כיום ברוב המקומות פיצריות שעלותן אפסית (כ-20 ש"ח למגש) והן ברובן נילושות בשמן וסוכר לרוב, וניכר טעמם בעיסה ועליהן יש לברך מזונות. (כמובן שכל מקום יש לבדוק לחוד )

יש להדגיש: שאם אוכל כשיעור קביעות סעודה (216 גרם) ברכתה המוציא בכל אופן..

בברכה
אלון בן שבת

לא מוצא תשובה? שאל אותנו

אפשר לשאול גם כאן:

שתף עם חברים

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

שאלות נוספות

אשה שהפסיקה בטהרה באמריקה ונסעה לארץ ישראל

טהרה

שלום לרב הייתי בניו יורק השבוע ועשיתי שם הפסק טהרה לפני השקיעה ובאמצע השבעה נקיים נסעתי חזרה לישראל וההפרש בין המדינות הוא 7 שעות כלומר שבארץ ישראל השמש שוקת 7 שעות לפני אמריקה. האם אני צריכה להמתין את ה7 שעות הללו כפי שעון אמריקה ששם עשיתי את ההפ...
8 (1)
הרב אלון בן שבת

שמיעת מוזיקא בעשירי באב

בין המיצרים

האם אחרי תשעה באב מותר לשמוע מוזיקא?
8 (1)
הרב אלון בן שבת

האם אפשר לטבול כמה ימים אחרי השבעה נקיים

יום טבילה

שלום לרב רציתי לשאול לגבי ערב המקווה אתמול הייתי צריכה לטבול עקב אילוצים בזמן, לא הגעתי למקווה האם היום אני הולכת לטבול רגיל ועושה בדיקה לפני השקיעה?
8 (1)
הרב אלון בן שבת

הפסק טהרה במגבון או נייר טואלט

הפסק טהרה

שלום לרב אני נמצאת היום בעבודה עד מאוחר, ואני צריכה לעשות בדיקת יום ראשון לשבעה נקיים אך אין לי עד בדיקה, מה עלי לעשות?
8 (1)
הרב אלון בן שבת

ליל טבילה והבעל במילואים

יום טבילה

שלום לכבוד הרבנים עקב המלחמה הקשה כעת בדרום מול ארגון החמאס ימ"ש בעלי נמצא כעת במילואים ולא ברור מתי יחזור מהמלחמה והגיע זמן ליל הטבילה , האם עלי ללכת לטבול כרגיל או להמתין?

האם יש חיוב לגזוז את הציפרוניים לפני הטבילה או שדי לנקות היטב תחתיהן?

חציצה

שלום לכבוד הרב יש לי ציפורניים ארוכות לנוי האם אני חייבת לגזוז אותן לפני הטבילה?  
8 (1)
הרב אלון בן שבת

העלון השבועי

מאמרים נפלאים מפרשת השבוע, הלכה למעשה בענייני השעה, סיפורים מקורות חייהם של גדולי ספרד.

מאמר חיזוק שבועי לאשה, מיוחד במינו.