לקדש על כוס פגום כשאין לו כוס אחר

שאלה

שאלה

מי שיש לו כוס לקידוש שיש בה סדק, ואין לו שום כוס אחרת אפילו חד פעמי, האם עדיף שיקדש על הלחם או על הכוס הסדוקה?

תשובה

תשובה

כשאינו מוצא כוס אחרת אפילו כוס חד פעמי, עדיף שיקדש כל הכוס הפגום ולא על הלחם.

מקורות:
הנה בגמ' בברכות נא. עשרה דברים נאמרו בכוס של ברכה, ורבי יוחנן אמר אנו אין לנו אלא ארבעה, הדחה שטיפה חי ומלא.

והנה הטור בסימן קפג על מה שאמרו "חי" הביא שיש מפרשים שהוא על הכלי שיהא שלם כדאיתא בבבא קמא נד. על כלים, שבירתן זוהי מיתתן.

והבית יוסף לא דיבר בזה, אולם רבים הם הראשונים שפירשו כן, והביאם כולם כעשרים וחמשה ראשונים בבקיאות בספר הלכה ברורה סימן קפג ס"ג ע"ש.

אולם תלמידי רבינו יונה (ברכות פרק ז' דף לח ע"א) דחו פירוש זה וכ"כ הר"ן מדאמרו בגמרא שם דחי בברכת הארץ נותן עליו מים. וכן בחידושי הרמב"ן כתב שזה פירוש של הבל. ופירשו הם פירוש אחר.

אלא שהטור כתב שטוב לצאת ידי כל הפירושים, ובשולחן ערוך סעיף ג' כתב, צריך לחזר אחר כוס שלם.

וכבר כתבתי בכמה מקומות דכשכותב השולחן ערוך "צריך" אינו חיוב גמור וראה בשו"ת אוצרות יוסף סימן כה ( בסוף הספר הלכה ברורה חלק א') שהביא דברי הפוסקים אם לשון צריך הוי לעיכובא, ויש לומר שכאן כולם יודו שאינו לעיכובא כיון שכתב שו"ע "צריך לחזר" ומשמע טפי דאינו לעיכובא. וכ"כ העולת תמיד סק"א והמשנה ברורה סק"י בדעת השו"ע.

והנה האליה רבה סק"ה כתב גם כן דאינו לעיכובא והוכיח כן מהשולחן ערוך לעיל סימן קפב' סעיף ז' שבשעת הדחק מברכין על כוס פגום, (ששתו ממנה ונפגם היין) ואף כאן יש לומר דלא גרע כוס שאינו שלם מכוס פגום, והביאו הפרי מגדים (משבצות זהב ס"ק א) אולם בתורת חיים סופר סק"ו כתב לדחות, דבכוס ששתו ממנה אין הפגם ניכר אבל בכוס שבורה הפגם ניכר בוודאי והוא בכלל הקריבהו נא לפחתך.

אולם יש לומר דעל כל פנים הדין אמת וכמו שדייקנו לשון מרן דאינו לעיכובא וכן פסק בכף החיים ס"ק טז' ועוד.

אלא שהמשנה ברורה (שער הציון ס"ק יד') כתב שפשוט שאם הכוס אינו יכול להחזיק רביעית מחמת הנקב שיש בשוליו אין על זה שם כוס כלל ופסול אף לעיכובא אף בשעת הדחק,

אולם בשו"ת שבט הלוי חלק ט' סימן מא פקפק על זה דלא מצינו בחז"ל דין כלי אלא לגבי נטילת ידים ואפשר דבניקב אף שאינו יכול להחזיק רביעית מחמת הטפטוף מהני לקדש בו בשעת הדחק.

אולם זה ברור דלכולי עלמא אם הכוס נשבר מהגובה שלה וירד עד שאינו יכול למזוג רביעית לתוכה כלל, לכולי עלמא אין לקדש עליה כלל אפילו בשעת הדחק וכ"כ בהלכה ברוה עמוד שמב'

לכן למסקנא:

עדיף שיקדש על הכוס אפילו הוא שבור מאשר על הלחם אלא אם כן הכוס אינו כונס רביעית כלל.

בברכה
אלון בן שבת

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

לא מוצא תשובה? שאל אותנו

אפשר לשאול גם כאן:

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

שאלות נוספות

שלום לרב האם יש לברך על גלידה באמצע הסעודה? ומה דעת הרב עובדיה יוסף בזה. והאם יש הבדל בין גלידה לארטיק.
האם מותר להוציא אוכל בשבת מן הקדירה במצקת מנוקבת? או שאסור משום בורר שהרי הנוזלים יוצאים דרך הנקבים?
שלום לכבוד הרב. אני גרושה כבר כמה וכמה שנים, ואני מנסה למצוא שידוך כבר כמה שנים אבל אני לא מצליחה כי אני באה עם כיסוי ראש וזה גורם למי שנפגש איתי להמנע, האם יש איזה דרך להקל בזה?
שלום לכבוד הרב אשתי הרתיחה חלב בסיר על הגז, ולידו בישלה סיר בשרי עם תבשיל בשרי, וטיפה אחת רותחת ניתזה על המכסה שעל הסיר הבשרי, מה הדין של הסיר ושל האוכל?
רציתי לדעת מה מברכים על ה"במבה" הבנתי שיש בזה מחלוקת שיש אומרים לברך שהכל ויש אומרים אדמה, והאם עדיף לברך שהכל מספק?
ישנה חברת משלוחים ידועה בשם "וולט" אשר ניתן להזמין דרכה ארוחה בשרית או חלבית ממסעדות אשר יש להם קשר שותפות עמה, ויש לה שליחים גויים או חילונים שחלקם אינם שומרים כשרות כלל ואוכלים מאכלות אסורות, ומביאים את האוכל מהמסעדה עד לבית הלקוח, האם יש כאן חש...
Cookie settings
אנחנו מכבדים את פרטיותך
אנחנו משתמשים בעוגיות כדי לשפר את חוויית הגלישה, להציג פרסומות או תוכן מותאמים ולנתח את התנועה באתר. בלחיצה על "אשר הכול" אתה מסכים לשימוש בעוגיות. מדיניות הפרטיות