לקדש על כוס פגום כשאין לו כוס אחר

8 (1)
הרב אלון בן שבת

שאלה

שאלה

מי שיש לו כוס לקידוש שיש בה סדק, ואין לו שום כוס אחרת אפילו חד פעמי, האם עדיף שיקדש על הלחם או על הכוס הסדוקה?

תשובה

תשובה

כשאינו מוצא כוס אחרת אפילו כוס חד פעמי, עדיף שיקדש כל הכוס הפגום ולא על הלחם.

מקורות:
הנה בגמ' בברכות נא. עשרה דברים נאמרו בכוס של ברכה, ורבי יוחנן אמר אנו אין לנו אלא ארבעה, הדחה שטיפה חי ומלא.

והנה הטור בסימן קפג על מה שאמרו "חי" הביא שיש מפרשים שהוא על הכלי שיהא שלם כדאיתא בבבא קמא נד. על כלים, שבירתן זוהי מיתתן.

והבית יוסף לא דיבר בזה, אולם רבים הם הראשונים שפירשו כן, והביאם כולם כעשרים וחמשה ראשונים בבקיאות בספר הלכה ברורה סימן קפג ס"ג ע"ש.

אולם תלמידי רבינו יונה (ברכות פרק ז' דף לח ע"א) דחו פירוש זה וכ"כ הר"ן מדאמרו בגמרא שם דחי בברכת הארץ נותן עליו מים. וכן בחידושי הרמב"ן כתב שזה פירוש של הבל. ופירשו הם פירוש אחר.

אלא שהטור כתב שטוב לצאת ידי כל הפירושים, ובשולחן ערוך סעיף ג' כתב, צריך לחזר אחר כוס שלם.

וכבר כתבתי בכמה מקומות דכשכותב השולחן ערוך "צריך" אינו חיוב גמור וראה בשו"ת אוצרות יוסף סימן כה ( בסוף הספר הלכה ברורה חלק א') שהביא דברי הפוסקים אם לשון צריך הוי לעיכובא, ויש לומר שכאן כולם יודו שאינו לעיכובא כיון שכתב שו"ע "צריך לחזר" ומשמע טפי דאינו לעיכובא. וכ"כ העולת תמיד סק"א והמשנה ברורה סק"י בדעת השו"ע.

והנה האליה רבה סק"ה כתב גם כן דאינו לעיכובא והוכיח כן מהשולחן ערוך לעיל סימן קפב' סעיף ז' שבשעת הדחק מברכין על כוס פגום, (ששתו ממנה ונפגם היין) ואף כאן יש לומר דלא גרע כוס שאינו שלם מכוס פגום, והביאו הפרי מגדים (משבצות זהב ס"ק א) אולם בתורת חיים סופר סק"ו כתב לדחות, דבכוס ששתו ממנה אין הפגם ניכר אבל בכוס שבורה הפגם ניכר בוודאי והוא בכלל הקריבהו נא לפחתך.

אולם יש לומר דעל כל פנים הדין אמת וכמו שדייקנו לשון מרן דאינו לעיכובא וכן פסק בכף החיים ס"ק טז' ועוד.

אלא שהמשנה ברורה (שער הציון ס"ק יד') כתב שפשוט שאם הכוס אינו יכול להחזיק רביעית מחמת הנקב שיש בשוליו אין על זה שם כוס כלל ופסול אף לעיכובא אף בשעת הדחק,

אולם בשו"ת שבט הלוי חלק ט' סימן מא פקפק על זה דלא מצינו בחז"ל דין כלי אלא לגבי נטילת ידים ואפשר דבניקב אף שאינו יכול להחזיק רביעית מחמת הטפטוף מהני לקדש בו בשעת הדחק.

אולם זה ברור דלכולי עלמא אם הכוס נשבר מהגובה שלה וירד עד שאינו יכול למזוג רביעית לתוכה כלל, לכולי עלמא אין לקדש עליה כלל אפילו בשעת הדחק וכ"כ בהלכה ברוה עמוד שמב'

לכן למסקנא:

עדיף שיקדש על הכוס אפילו הוא שבור מאשר על הלחם אלא אם כן הכוס אינו כונס רביעית כלל.

בברכה
אלון בן שבת

לא מוצא תשובה? שאל אותנו

אפשר לשאול גם כאן:

שתף עם חברים

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

שאלות נוספות

שינה במטה אחת בעונת פרישה

עונת פרישה

שלום רב האם מותר לישן ביחד במטה אחת בזמן העונת פרישה?
8 (1)
הרב אלון בן שבת

התקן בשם ג'נס הכתמות ודימום בין ווסתי

טהרה

שלום לכבוד הרב יש לי התקן הורמונלי בשם ג'נס קרוב ל-9 חודשים ואתמול ראיתי דם על שני פדים האם אני נאסרת? אציין שהדימום הקודם היה לפני חודש
8 (1)
הרב אלון בן שבת

אשה בהריון שיצא ממנה פקק הרירית האם זה מטמא?

הריון

אני בהריון בחודש תשיעי וראיתי הפרשה צמיגית עבה בגוון ורוד אדום, אחר בירור שעשיתי הוברר לי כי זהו פקק הרירית שהתשחרר ויצא לחוץ, האם זה מטמא?
8 (1)
הרב אלון בן שבת

סתימה זמנית חציצה

חציצה

שלום לכבוד הרב עשיתי טיפול שורש ראשוני ובין הטיפול הראשון לשני הרופא עשה לי סתימה זמנית בשן והתור הבא הוא עוד כשלשה שבועות, האם זה חוצץ בטבילה?
8 (1)
הרב אלון בן שבת

האם מניקה יכולה ליטול פרימולוט נור

טהרה

שלום וברכה אני אשה מניקה כחדשים אחר הלידה, ורציתי לדעת אם אני יכולה להשתמש בגלולות בשם "פרימולוט נור" בתקופת ההנקה?
8 (1)
הרב אלון בן שבת

אשה שהפסיקה בטהרה באמריקה ונסעה לארץ ישראל

טהרה

שלום לרב הייתי בניו יורק השבוע ועשיתי שם הפסק טהרה לפני השקיעה ובאמצע השבעה נקיים נסעתי חזרה לישראל וההפרש בין המדינות הוא 7 שעות כלומר שבארץ ישראל השמש שוקת 7 שעות לפני אמריקה. האם אני צריכה להמתין את ה7 שעות הללו כפי שעון אמריקה ששם עשיתי את ההפ...
8 (1)
הרב אלון בן שבת

העלון השבועי

מאמרים נפלאים מפרשת השבוע, הלכה למעשה בענייני השעה, סיפורים מקורות חייהם של גדולי ספרד.

מאמר חיזוק שבועי לאשה, מיוחד במינו.