לקדש על כוס פגום כשאין לו כוס אחר

שאלה

שאלה

מי שיש לו כוס לקידוש שיש בה סדק, ואין לו שום כוס אחרת אפילו חד פעמי, האם עדיף שיקדש על הלחם או על הכוס הסדוקה?

תשובה

תשובה

כשאינו מוצא כוס אחרת אפילו כוס חד פעמי, עדיף שיקדש כל הכוס הפגום ולא על הלחם.

מקורות:
הנה בגמ' בברכות נא. עשרה דברים נאמרו בכוס של ברכה, ורבי יוחנן אמר אנו אין לנו אלא ארבעה, הדחה שטיפה חי ומלא.

והנה הטור בסימן קפג על מה שאמרו "חי" הביא שיש מפרשים שהוא על הכלי שיהא שלם כדאיתא בבבא קמא נד. על כלים, שבירתן זוהי מיתתן.

והבית יוסף לא דיבר בזה, אולם רבים הם הראשונים שפירשו כן, והביאם כולם כעשרים וחמשה ראשונים בבקיאות בספר הלכה ברורה סימן קפג ס"ג ע"ש.

אולם תלמידי רבינו יונה (ברכות פרק ז' דף לח ע"א) דחו פירוש זה וכ"כ הר"ן מדאמרו בגמרא שם דחי בברכת הארץ נותן עליו מים. וכן בחידושי הרמב"ן כתב שזה פירוש של הבל. ופירשו הם פירוש אחר.

אלא שהטור כתב שטוב לצאת ידי כל הפירושים, ובשולחן ערוך סעיף ג' כתב, צריך לחזר אחר כוס שלם.

וכבר כתבתי בכמה מקומות דכשכותב השולחן ערוך "צריך" אינו חיוב גמור וראה בשו"ת אוצרות יוסף סימן כה ( בסוף הספר הלכה ברורה חלק א') שהביא דברי הפוסקים אם לשון צריך הוי לעיכובא, ויש לומר שכאן כולם יודו שאינו לעיכובא כיון שכתב שו"ע "צריך לחזר" ומשמע טפי דאינו לעיכובא. וכ"כ העולת תמיד סק"א והמשנה ברורה סק"י בדעת השו"ע.

והנה האליה רבה סק"ה כתב גם כן דאינו לעיכובא והוכיח כן מהשולחן ערוך לעיל סימן קפב' סעיף ז' שבשעת הדחק מברכין על כוס פגום, (ששתו ממנה ונפגם היין) ואף כאן יש לומר דלא גרע כוס שאינו שלם מכוס פגום, והביאו הפרי מגדים (משבצות זהב ס"ק א) אולם בתורת חיים סופר סק"ו כתב לדחות, דבכוס ששתו ממנה אין הפגם ניכר אבל בכוס שבורה הפגם ניכר בוודאי והוא בכלל הקריבהו נא לפחתך.

אולם יש לומר דעל כל פנים הדין אמת וכמו שדייקנו לשון מרן דאינו לעיכובא וכן פסק בכף החיים ס"ק טז' ועוד.

אלא שהמשנה ברורה (שער הציון ס"ק יד') כתב שפשוט שאם הכוס אינו יכול להחזיק רביעית מחמת הנקב שיש בשוליו אין על זה שם כוס כלל ופסול אף לעיכובא אף בשעת הדחק,

אולם בשו"ת שבט הלוי חלק ט' סימן מא פקפק על זה דלא מצינו בחז"ל דין כלי אלא לגבי נטילת ידים ואפשר דבניקב אף שאינו יכול להחזיק רביעית מחמת הטפטוף מהני לקדש בו בשעת הדחק.

אולם זה ברור דלכולי עלמא אם הכוס נשבר מהגובה שלה וירד עד שאינו יכול למזוג רביעית לתוכה כלל, לכולי עלמא אין לקדש עליה כלל אפילו בשעת הדחק וכ"כ בהלכה ברוה עמוד שמב'

לכן למסקנא:

עדיף שיקדש על הכוס אפילו הוא שבור מאשר על הלחם אלא אם כן הכוס אינו כונס רביעית כלל.

בברכה
אלון בן שבת

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

לא מוצא תשובה? שאל אותנו

אפשר לשאול גם כאן:

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

שאלות נוספות

אכילת בשר בסעודת מצווה ביום טבילה

רציתי לשאול למנהלת שלי בעבודה יש היום ברית ואני מוזמנת והלילה אני צריכה לטבול האם מותר לי לאכול בברית בשר אף שזה יום טבילה? אגב הברית שבוע שחל בו ט' באב האם זה משנה?

האם הדבקת או הלחמת ריסים חוצצים בטבילה

שלום לכבוד הרב! האם מותר לי לעשות הדבקת ריסים לפני הטבילה או שזה חוצץ?

כדורים למניעת הריון בפסח.

שלום לכבוד הרב. רציתי לשאול אם אני נוטלת כדורים למניעת הריון האם מותר לי להמשיך לקחת בפסח מבחינת כשרות?

המתנת 6 שעות אחר אכילת תבשיל פרווה בתוך שקית קוקי שמונחת בתוך תבשיל בשרי

שלום לכבוד הרב שמעתי בזמן האחרון שישנם רבנים שמורים לכתחילה למי שאינו רוצה להיות בשרי ביום שבת קודש ובמקום לאכול מהחמין הוא רוצה לאכול אך ורק מהשקית "קוקי" שיש בה אורז פרווה, שאכן כיון שהשרוול של השקית מחוץ לסיר הם טוענים שהשקית לא בולעת כלל מהתבש...

שאלה בעניין ניתוח דליות האשך (וריקוצלה) לבחור רווק

לכבוד האברך היקר והנעלה ר' נתנאל בוחניק נר"ו. נשאלתי מכבודו על בחור אחד מתלמידך אשר גילו אצלו דליות אשך (ורידי אשך מורחבים = וריקוצלה) אשר עקב הפרעה זו קיים סיכוי גבוהה שיהיו לבחור זה בעיות פוריות, והרופא אמר שהוא צריך לעבור בדיקת זרע בשביל להחליט...

אשה שאינה מוצאת בזמן המלחמה מישהי שתשלים לה את הלק ג'ל בציפורניים ויש לה ליל טבילה

שלום יש לי לק ג'ל בציפורניים שעשיתי לפני כמה זמן וכעת כשהציפרון גדלה נותר חלק מהציפורן שהוא לא מושלם ואין עליו לק ג'ל ובגלל המצב הקשה ששורר בארץ מחמת המלחמה הקשה שיש בדרום איני מוצאת מישהי שיכולה להשלים לי את הציפורן , האם אני יכולה לטבול כך?