כבר פשט המנהג לסמוך על מכירת חמץ שעושים בערב פסח
מי שיש לו חמץ בבית ויש לו הפסד לשרוף את כל החמץ, יכול להצניעו בארון סגור ולמכור אותו במכירת חמץ הנהוגה כיום.
לכתחילה טוב יותר לא למכור חמץ בעין ממש, כמו לחם או פסטה ואטריות ויש להשתדל לאכלם ולגומרם קודם שיבוא הפסח, אולם אם יש לו כמות גדולה של חמץ ואינו יכול לגמרו, וכן בעלי מכולת ומפעלים יכולים למכור גם חמץ בעין לגוי.
גם מי שגר בדירה שכורה יכול למכור את החמץ, אפילו אם בחוזה המכירה הרבנים ישכירו את הדירה כדי להקנות לגוי את החמץ אגב השכירות, ואין צורך כלל לפי ההלכה לבקש רשות על זה מאת המשכירים.
יש להפריד בין החמץ שנמכר לבין שאר המאכלים המותרים כדי שלא יבוא להשתמש בטעות גם בשל הנכרי, ולכן יש להניחו במקום שיד ישראל לא תגיע אליו בפסח, וצריך לאסוף את כל החמץ ולהצניעו במקום מיוחד ולסוגרו, לדוגמא שיניח באיזה ארון, ויודיע לכל בני ביתו שהמקום הזה נמכר לגוי, וידביק אותו המקום בדבק סלוטייפ וכדומה.
בית הדין המוכרים את החמץ, הם שלוחים של כולם למכור את החמץ שלהם, והמכירה היא אמיתית, והכל נמכר כדת וכדין ואפילו על פי החוק המכירה תקפה, ואין לפקפק כלל וכלל במכירה הזאת.
יש לעשות קנייני מכירה התקפים בהלכה, והקנין הראשון שעושים הוא "קנין סודר" שהרבנים ירימו איזה כלי ששייך להגוי כגון משקפיים שלו או עט.
הגוי קונה את כל החמץ, אף על פי שאינו משלם על כולו, אלא רק נותן מקדמה על החשבון, ואם יחפוץ בזמן שהוא באמצע הפסח לקחת את החמץ, יצטרך קודם לתת את התשלום המלא
( יש לדעת שהמכירה מבוצעת מול גוי שמכיר כבר משנים קודמות את עניין המכירה ואין חשש שיבוא לדרוש את החמץ )
בנוסף עושים קנין שטר חתום שהכל נמכר לגוי, ומוסרים לו השטר.
עוד קנין יש בהלכה והוא נקרא "קנין אגב" שמקנים לו החמץ אגב קרקע מסויימת שמקנים לו.
גם עושים קנין שנקרא "אודיתא" שאנחנו מודים שהחמץ שברשותינו אינו שייך לנו אלא שייך לגוי.
ולסיום עושים "קנין סיטומתא" שהוא כל סוג וצורה של דרך מסויימת שנוהגים הסוחרים להקנות איזה דבר בניהם ולגמור הקנין על ידו, לדוגמא "תקיעת כף".
נוהגים הרבנים לבקש רשות מהגוי להיכנס לאותם המקומות שהוא קנה במשך הפסח, וגם אם לא ביקשו אין זה מעכב כי ידוע שאינו מקפיד.
יש להקפיד לא למכור לגוי את הכלים כלל וכלל, כי אחר כך יצטרך להטבילם, ולכן את הכלים רק יסגור בארון ולא להכלילם במכירת החמץ.
אין לקנות משום חנות או עסק בימי הפסח ולאחריו ללא שיוצג בפני הקונה תעודת מכירת חמץ התקפה על ידי הרבנות המקומית.
אין לערוך את המכירה באופן עצמאי, מאחר והמכירה צריכה להיעשות על ידי רבנים בקיאים ומומחים בדיני קניינים ושאר הדינים כדת וכדין.
וברוך ה' ניתן כאן באתר כתר תורה לערוך את המכירה ולמלא טופס מקוון והמכירה תיערך כדת וכדין על ידי שלשה דיינים מומחים בדינים הללו.
לכתחילה יש למכור לפני סוף שעה חמישית מעלות השחר. ואם לא הספיק ניתן לעשות עד חמש שעות מהזריחה נכון להשנה שנת תשפד' הוא יום שני יד' בניסן (23.04.24) עד השעה – 9:57 בבוקר, ולא יאוחר מהשעה 11:17 בבוקר. בית ההוראה ימכור את החמץ לא יאוחר מהשעה 9:30 בבוקר, ולא יתקבלו טפסי מכירת חמץ אחר השעה הזאת.
בנוסף יש לעשות ביטול חמץ בערב בדיקת חמץ ולמחרת בשריפת חמץ, כפי שמובא בסידורים.
אין להשתמש בחמץ שנמכר כלל וכלל עד צאת הכוכבים של מוצאי פסח, ואין להתחיל באפיה או בהתפחת הקמח קודם הלילה
בית ההוראה ימכור את החמץ לא יאוחר מהשעה 9:30 בבוקר, ולא יתקבלו טפסי מכירת חמץ אחר השעה הזאת.
בכל טופס ניתן למלא פרטי משפחה ובית אחד בלבד. אם יש עוד מקומות יש למלא שוב בטופס נפרד.
הפרטים שימסרו נשארים חסויים ואינם מועברים לשום גורם כזה או אחר, מלבד מי שממונה על המכירה בלבד.
המכירה מיועדת לתושבי ארץ ישראל ותושבי ארצות הברית.