שאלה א
תשובה:
אם אותם התורמים לא יתרמו לעמותה הישנה אסור לעשות כן. ושאר התורמים שאין ידעה דעתם אזי מספק אין לפנות אליהם.
נימוקים:
דבר ידוע ומפורסם שנחלקו גדולי הפוסקים האם יש לאדם בעלות על יצירה ואכמ"ל. ועל פי זה פסק בפתחי חושן (בלויא, גניבה ואונאה ט, יא, הערה כז) שמוסד שהשקיע הוצאות וטירחה להשיג כתובות של נדיבים אסור לגנוב מהם את השמות ולהשתמש בהם משום השגת גבול אם ידוע שע"י שהתורם יתרום לעמותה החדשה הוא לא יתרום לעמותה הישנה. ולכאורה משמע מדבריו שאם יש ספק בדבר ואין ידוע בבירור שאם התורם יתרום לעמותה החדשה הוא יפסיק את תרומותיו לעמותה הישנה – מותר, מהטעם הפשוט שספק השגת גבול אין בה איסור ואין יכול לעכב עליו כמובא ברי"ף (ב"ב יא. בדפי הרי"ף) וברא"ש (שם, ב, יב) וכן בשאר ראשונים. ומשכך, יהיה מותר לפנות לאותם נדיבים ידועים שתורמים לכולם כי הם לא יפסיקו את תרומתם לעמותה הישנה, שכן, אפי' אם יש ספק בדבר זה מותר. ומאידך בשאר כתובות של התורמים שאין ידוע אם יתרמו גם לעמותה הראשונה יש להסתפק בזה האם הוא נחשב כספק השגת גבול ויהיה מותר או לא, שהרי אולי אפשר לברר את דעתם האם יתרמו לעמותה הישנה או לא, וספק שבא מחוסר ידיעה הוא לא נקרא ספק, כמבואר בפרי חדש (יו"ד סי' קי כללי הספק ספיקא אות מג). ודלא כמו שכתב הרב יצחק יוסף בספרו קונטרס הספקות (כללי ספק ספיקא אות לו) ואכמ"ל מחמת חוסר מקום.
שאלה ב
תשובה:
אם בעל העמותה נתן למנהל להחליט על דרכי העבודה אין לעבור על דברי המנהל.
נימוקים:
ברמת העיקרון דיני יחסי עובד ומעביד תלוי בסיכום בין העובד והמעביד המובא בחו"מ (סי' שלג) ובפרט אם מנהל העמותה נתן למנהל העבודה את האחריות להחליט על דרכי העבודה, ומשכך, אסור לעבור על דבריו של מנהל העבודה. מה גם שמנהל העבודה בנידו"ד הוא כבעל הבית ועליו סומך מנהל העמותה לכן אם רבקה תתרים את מי שכבר תרם ותגבה על כך כסף (אחוז מסויים על כל מי שתורם) יש בזה חשש גזל, דין זה נכון גם אם בעל העמותה לא נתן הוראה זו במפורש. ואם רבקה לא מעוניינת בתנאים אלו היא יכולה להגיש כתב התפטרות ולעזוב עבודה זו.
בברכה
יגאל אלון
הילולת ר' יצחק אבוחצירא בכולל כתר תורה כל שנה ככתבה הרבה ערק ושמחה גדולה.
מאמרים נפלאים מפרשת השבוע, הלכה למעשה בענייני השעה, סיפורים מקורות חייהם של גדולי ספרד.
מאמר חיזוק שבועי לאשה, מיוחד במינו.