בעניין כשרות טבק לנרגילה בפסח

כשרות טבק לנרגילה בפסח

לכבוד הבחור היקר והנעלה דניאל פרץ הי"ו
אחדשה"ט , נשאלתי ממך הבוקר מה הדין לגבי כשרות הטבק לנרגילה בפסח ? והשבתי לך שהמשנ"ב (סי' תס"ז ס"ק לג') כותב "כי הטבק דרך לשרותו בשכר בקצת מקומות וצריך לסוגרו בחדר או לעשות מחיצה לפניו " ואח"כ המשנ"ב הביא את החיי אדם שאומר שאת הטבאק להרחה מלחלחים ביין נסך ויתכן שזה יהיה אסור כל השנה וסיים במשנ"ב "אבל עתה יש לחקור אצל האומנין אם עושין כן"

אופן יצור הטבאק

והנה אכן חקרתי אצל האומנים איך מייצרים את הטבק לנרגילה והאם יש לה כשרות לפסח וכדלהלן.

אקדים ואומר שהנרגילה מחולקת לשלושה חלקים: ראש, גוף , וכד. מצידו העליון של הגוף מחובר הראש ומצידו
התחתון הכד. מהגוף יוצא צינור המשמש לשאיפת העשן. ברוב הנרגילות שניתן למצוא בישראל כלול גם השפץ (סוג של מלקחיים המשמשים להדלקת וסידור הגחלים). בנרגילה הטבק מופרד מהגחל בעזרת נייר אלומיניום (נייר כסף) מחורר כדי לעכב את השריפה, כאשר הטבק נשרף בהדרגה מחום הגחל. בתהליך הפתיחה מגיע הגחל לטמפרטורה גבוהה מאוד כאשר המעשן שואף את העשן לריאותיו במטרה לחמם את הטבק, כך שיוצא עשן רב

כאשר שואפים אוויר מן הצינור, נוצר ואקום בתוך הכד. אז נשאב לתוך הכד אוויר דרך הראש ודרך הטבק החם. העשן עובר דרך המים שבכד הנרגילה. לפעמים מוסיפים לכד אלכוהול או חומרים אחרים (כמו סירופ, משקה מוגז או חלב), על מנת לקבל תחושות אחרות. באזורים שונים בעולם מקובלות נרגילות בצורות שונות וכן טבק מסוגים שונים

החומרים המשמשים לעישון בנרגילה חייבים להיות רטובים או לחים. לכן מעורבב בדרך כלל טבק לנרגילה עם פירות מיובשים למחצה. התוספות לטבק מעניקות לנרגילה את ייחודה, שכן כאשר מעשנים אותה חשים בטעם התוספת.
קיימות תערובות טבק במגוון טעמים, כגון תפוח, בננה, תות שדה, דובדבן, ורדים, מנטה ועוד. לעתים אף מעשנים
"טבק" שלמעשה אינו מכיל טבק, והוא עשוי רק מתמציות פירות שונים.

על אריזות הטבק, המיובא ממקומות, כמו מצרים, ירדן, הרשות הפלסטינית, יש ציורי פירות שונים, בהתאם לטעמי
הפירות שהם מתיימרים לתת, דבר המגביר את ההטעייה, בפרט שהכיתוב על האריזה הוא בערבית, ולפעמים גם
באנגלית, באותיות קטנטנות, ובהרבה מהמקרים אין תרגום לעברית.

מה מכילה תערובת הטבאק

מסתבר שרוב הציבור אינם יודעים מה מכילה התערובת הבוערת בנרגילה, וחושבים לתומם שמדובר בתערובת פירות וסוכר או דבש, שאינה גורמת נזק, ולכן הם מפגינים יחס סלחני כלפי עישון נרגילות. מה שתורם לחוסר הידע ולהטעייה . שמו של הטבק בערבית- מעסל, שמשמעותו עשוי מדבש, וה ריחות המתקתקים שהוא מפיץ. האמת היא שמדובר בתערובת המכילה טבק על כל המשמעויות הנובעות מכך, דיבשה (מולסה – נוזל מתוק המופק בתהליך יצור הסוכר), בתוספת חומרי טעם וחומרים משמרים. מידע זה צויין על חלק מאריזות הטבק לנרגילות, אך מהם באמת כל החומרים הנמצאים בה אין יודעים, כי אין פיקוח על כך.

כמו כן יש לאחר בירור אמרו לי שיש בתמציות חומר שנקרא גלוקוזה ויתכן שהיא הופקה מחמשת מיני דגן, וכל מי
שבתחום הכשרות התעשייה יודע שרגילים לייצר גלוקוזה מחיטה ושעורה בכמה מדינות באירופה , אבל למעשה מה שכן נכון שרובא דרובא של הגלוקוזה הנמצא בשוק העולמי הוא מקטניות. אבל אין להתעלם מכך שהגקלוקוזה אמנם מופקת גם מחטה, אבל מותרת מעיקר הדין (עיין ביחוה דעת חלק ב' סימן ס"ב לענין חומצת לימון, והרבה מהצירופים שם שייכים בגלוקוזה. ועיין עוד במוריה הלכות פסח חלק ב' עמוד תרע"ח, ובמחקרי ארץ חלק א' סוף סימן כ"ז)

זאת ועוד, יש גם בחומרים של הטבק גם גליצרין, זה נכון שאין שום חשש חמץ , שכן, מייצרים גליצרין ע“י פיצול שמן או שומן, כי כל שמן/שומן מורכב שגליצרין וחומצות שומן .(Acids Fatty) בתיאוריה אפשר לפצל שמן חיטה אבל זה לא עשוי כי אין צורך לכך. יכול להיות משמן קטניות, או שמן דקלים וכו‘ שהוא כשר לפסח, כאשר מיוצר במערכת כשרה וגם כשר לפסח. עדיין קיימים מפעלים שמייצרים שמן מן הצומח ושומן מן החי באותה מערכת .

לא ברור שהטבק נפסל מאכילת כלב.

לגבי טבק וסיגריות ראיתי כמה שכתבו שיש עשרות רכיבים מחמץ ולא כולם נפסל מאכילת כלב. חוץ מזה יש את הענין של אחשביה ואיסור הנאה (אפילו אם אין בו דין אכילה). שהביא הרא"ש בפסחים פ"ב על דף כא: והמשנ"ב הביא שגם חמץ שנפסל מאכילה אם אדם רוצה לאוכלו יש את דין אחשביה וזה אסור (משנ"ב סי' תמב ס"ק מג)

ולגבי הנאה מדבר שלא ראוי למאכל כלב עיין שו"ת שואל ומשיב (מהדו"ק סי' קמא ) שהעלה לאיסור , וחלק עליו בספר שערים מצויינים בהלכה סי' קיב , ולגבי הטבק בפסח יש היתר של הגאון הרב שלמה קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (או"ח סי' רה) אבל לענ"ד זה היתר דחוק ואכמ"ל, וגם אם תשאל הלא הנרגילה זה בעצם אפר שרוף ואפי' אם הוא חמץ הוא יהיה מותר בהנאה ? אענה לך שאתה נהנה מתערובת חמץ לפני שנהייתה אפר,

אם עישון נרגילה נחשב כאכילה

וחוץ מזה, אע“פ שיש נידון בפוסקים איך להתייחס לעישון האם הוא האכילה או לא וכו‘, הלא בנרגילה וה“ה
בסיגריות אלקטרונית אתה שואף קיטור עם הטעם של איסור, ולא עשן. והלא זיעת משקין כמשקין

חוץ מפסח, יש כמה וכמה רכיבים בסיגריות (גם אלקטרוניות) שצריכים הכשר לימות השנה כגון גליצרין כנ“ל .
באופן כללי רבים טוענים שמוסיפים לסגריות כיום חומרי טעם וריח שיש בהם תרכובת חמץ. ועיין עוד בהגדה של
פסח מנחת אשר וייס בחלק התשובות סימן כ"ג. ואין כאן מקומו להאריך

לא זו אלא אף זו ישנם חברות כגון Mixo ש היא חברה ישראלית חדשה יחסית בשוק, המציעה גם היא תערובת עישון אשר נועדה להחליף את הטבק, בעיקר בקרב מעשני קנאביס המערבבים את התפרחת שלהם בטבק. התערובת הייחודית של Mixo מורכבת ממספר מרכיבים, כאשר ישנם 2 סוגים על המדף Green :ו .Golden-תערובת ה Green-מורכבת מעלי ליקריץ, חריע, נענע, דמיאנה, מרשמלו, חסת בר, עלי דפנה, בזיליקום וכורכום. תערובת ה Golden-מבית Mixoמכילה עלי ליקריץ, סייג‘, וטיבר, דמיאנה, מרשמלו, חסת בר, עלי דפנה, בזיליקום, רוזמרין

זאת ועוד יש תערובת עישון במגוון גרסאות שונות המכילות רכיבים שונים :
– SPECIAL תחליף הטבק הבסיסי ללא ניקוטין – תלתן אדום, מרשמלו, עלי ורד
– HONEYBLEND התערובת הבסיסית בתוספת תמציות וניל
– IMPACT EARTH התערובת הבסיסית בתוספת חסת בר

MIX התערובת הבסיסית בתוספת תמצית וניל וחסת בר

  • כל אלו לכאורה אין בהם תערובת חמץ אבל מי יודע מה הם מוסיפים , אולי יש בהם חומרים שאנו לא יודעים לכן לא כדאי לעשן נרגילה בפסח בגל בעיות כשרות כאלו ואחרות

ויהי רצון שלא נכשל בדבר הלכה

כל זה כתבתי לפי קוצ"ד וצויי"מ וימ"ן עבד לאל עליון אני יגאל אלון ס"ט.

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

תוכן עניינים

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

מאמרים נוספים

אוכל לבעלי חיים כשר לפסח

מורה שהחרים משחק שתלמיד שיחק בו במהלך השיעור

צליית כבד במחבת

חיוב אמירת קדיש לנכד על הסבא

לאן נותנים זכר למחצית השקל

מורה שהבטיחה למנהלת שלא תחזור על מעשה מסוייים ואם היא תעשה תוותר על פיצויים