דין עני המהפך בחררה במינוי תפקיד תורני

דין עני המהפך בחררה במינוי תפקיד תורני

שאלה:

ראובן לומד בכולל הנמצא בתוך ישיבה מסויימת כבר 15 שנה. ראש הישיבה ביקש מראובן כבר לפני עשר שנים לחזור על שיעור כללי לפני הבחורים משיעור א' ואכן ראובן עשה זאת בצורה הטובה ביותר, לפני חמש שנים ראובן ביקש מראש הישיבה להתמנות לר"מ אך הוא נענה בשלילה, ראובן חשב לתומו שאולי אין מקום למנות רמי"ם חדשים, אבל במרוצת השנים התרחבה הישיבה ונתמנו רמי"ם חדשים על פניו של ראובן. לפני תחילת זמן אלול הנוכחי שאל ראובן את ראש הישיבה מדוע הוא מסרב למנות אותו לר"מ, וראש הישיבה ענה שהוא רוצה ר"מ כריזמטי ולא טיפוס שקט.

יצויין ויודגש, שראובן מלוה את הישיבה והתלמידים כבר 15 שנה והוא עזר מאוד בלימוד עם התלמידים, השאלה היא האם יש כאן דין עני המהפך בחררה או לא, בפרט שכיום קשה למצוא עבודה להיות ר"מ. [תנאי יסודי בדין עני המהפך בחררה].

זאת ועוד, הישיבה ברובה מתבססת על כספי ציבור האם יש לראש הישיבה ישנה יכולת לקבוע שהוא רוצה דוקא את אנ"ש שיהיו רמי"ם ולא את ראובן שהוא הקדים את הרמי"ם האחרים שהתמנו.

תשובה:

איסור עני המהפך בחררה חל במקרים מסויימים ולא בנידו"ד כפי שיבואר בנימוקי התשובה, ולכן במקרה זה יש לראש ישיבה סמכות וחובה עליו לקבוע את טובת הישיבה ולבחור את הרבנים לפי הבנתו ואין לו חובה להעסיק כל אדם שראוי ללמד גם אם הוא סמוך אליו ומוכר לו.

נימוקים :

נקדים ונאמר ש"עני המהפך בחררה" הוא באופן שאדם עומד לזכות בדבר מסויים ועדיין לא זכה בו, ובא אדם אחר והקדימו וזכה בו. ובמושג התלמודי פירוש המושג "עני המהפך בחררה" הוא: עני העומד לזכות בעוגה אפויה על גחלים ועדיין לא זכה בה, ובה אחר והקדימו וזכה בה. הגמ' (קדושין נט.) מביאה: "עני המהפך בחררה, ובא אחר ונטלה הימנו, נקרא רשע" למרות שאין הוא גוזל את חבירו ישירות, הוא נקרא רשע, משום שהוא יורד לחיי חברו. דין "עני המהפך בחררה" קיים באופנים רבים. לדוגמא: אדם שסיכם עם מוכר לקנות ממנו חפץ כל שהוא, והם סיכמו ביניהם את כל פרטי המכירה, אף על פי שהם עדיין לא עשו כל קניין, אסור לאדם אחר לקנות את החפץ מן המוכר, למרות שהמוכר מעוניין כעת למכור את החפץ גם לשני.

דין "עני המהפך בחררה" קיים גם אם האדם השני לא ידע שהראשון רוצה לקנות את החפץ והוא כבר סיכם את הפרטים עם המוכר. לכן, במקרה שלאדם השני שקנה את החפץ נודע שקדם לו אדם אחר שסיכם גם הוא לקנות חפץ זה, עליו לבטל את הקניה לטובת הראשון, אם הראשון עדיין מעוניין לקנות והמוכר עדיין מעוניין למכור לו.אם האדם השני אינו מבטל את הקניה לטובת הראשון, המכירה אינה בטלה והחפץ שייך לשני, אולם, כאמור, הוא נקרא "רשע". לדעת רבים מן הראשונים, דין "עני המהפך בחררה" קיים רק כאשר הקונה השני יכול למצוא חפץ דומה במחיר ובתנאים דומים, אך במקרה שהחפץ נמכר במחיר מוזל ביותר או שמדובר בחפץ נדיר שלא ניתן להשיגו במקום אחר, אין דין "עני המהפך בחררה" ומותר לקונה השני לזכות בחפץ. כמו כן, אם אדם ראה מציאה והתכונן להגביה אותה ולזכות בה, ובא אחר והקדימו וזכה בה, אין דין "עני המהפך בחררה" ומותר לשני לזכות בה. למרות זאת, ראוי על פי מידת חסידות לחוש לדעת הפוסקים הסוברים כי גם במקרים אלו קיים דין "עני המהפך בחררה" .במקרה שהקונה הראשון הוא אדם עשיר והקונה השני הוא אדם עני, והקונה הראשון יכול להשיג חפץ דומה במקום אחר )אמנם במחיר מלא ולא במחיר הזדמנותי (לפי כל הדעות מותר לקונה העני להקדים ולקנות את החפץ מהמוכר. חפץ הנמכר במכירה פומבית למי שמרבה במחיר, אין בו דין "עני המהפך בחררה" וכל אדם רשאי לנסות להעלות את המחיר ולהשתדל לקנות את החפץ.

והנה כאן שאל ראובן שאלה והוא ניסה לקשר זאת לדין עני המהפך בחררה, יודגש, שכאמור לעיל איסור זה נוגע להקדמת אחר העומד לסגור עסקת מכר או עבודה, במקרה דנן נראה שהיות וראש הישיבה מלכתחילה אינו מעוניין בשלב זה בעבודתו של ראובן הרי שאין כל בעיה שיבואו אחרים וינסו את מזלם. איסור עני המהפך בחררה חל כאמור לעיל רק כאשר נסגר הסכם העסקה עם עובד כמובא ברמ"א (רלז, א). וגם אז האיסור הוא על העובד המתחרה ואילו על המעביד אין איסור לחפש עובד אחר (שו"ת מהר"ם אלשיך סי' סז. ושו"ת מהרש"ל סי' לו). יש מי שכתב שגם על המעסיק יש איסור לשתף פעולה עם מבקשי עבודה מתחרים כמובא בפתחי חושן (גניבה פרק ט הערה לב) אך זהו דווקא מי שכבר היה מוכן להעסיק וכעת מראיין מתחרים נוספים. במקרה זה רה"י דחה את שירותיו של ראובן בלא קשר למתחרים. נציין שבמיוחד במקרה זה יש לראש ישיבה סמכות וחובה עליו לקבוע את טובת הישיבה ולבחור את הרבנים לפי הבנתו ואין לו חובה להעסיק כל אדם שראוי ללמד גם אם הוא סמוך אליו ומוכר לו (ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ד סי' עה. ופד"ר ח עמ' 152  (

בברכת התורה

יגאל אלון.

שתף עם חברים

שתף עם חברים

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

גישה נכונה בלימוד ההלכה/ היחס הנכון בין תלמיד לרב

פיצול דירה לשני דירות הלכה והמנהג

האם מותר להשתמש בשבת ויום טוב בספריי דאודורנט העשוי למנוע זיעה?

הדלקת נרות חנוכה בשמן זית למאור נחשב להידור, או שיש להדר בשמן זית למאכל דווקא?

פיצוץ או סתימה בצנרת בבית מושכר

לקרא בספר תורה במנחה למי שלא קרא בשחרית

העלון השבועי

מאמרים נפלאים מפרשת השבוע, הלכה למעשה בענייני השעה, סיפורים מקורות חייהם של גדולי ספרד.

מאמר חיזוק שבועי לאשה, מיוחד במינו.