האם מותר להשתמש בשבת ויום טוב בספריי דאודורנט העשוי למנוע זיעה?

שאלה

האם מותר להשתמש בשבת בספריי דאודורנט העשוי למנוע זיעה?

תשובה

דברי הרמ"א בדין מוליד ריח

כתב הרמ"א בסימן תרנח ס"א :אסור ליתן האתרוג על הבגד ביום טוב, דמוליד ריחא, ומבואר מדבריו דאף שאין כוונתו בהנחת האתרוג על הבגד להוליד ריח בכל זאת יש לאסור כיון דסוף סוף נוח לו שנולד ריח טוב בבגד. ומקורו מהרוקח (ס"ס רכ) וכ"כ מהרי"ל.

וראיתי בספר הליכות שבת ח"א פרק כו אות ט שכתב דאם יש בדאודורנט ריח טוב, נמצא שאפילו אם יתיז על בשרו, עדיין יעבור ריח טוב לבגד, ונוח לו בדבר הזה, וכיון שהרמ"א אסר בזה לכן אין להקל בזה אלא במקום צורך גדול ע"ש.

והנה מה שהיקל במקום צורך הוא כמו שכתב המשנה ברורה ס"ק ז דכיון שיש מקילין בזה (נביאם לקמן) אפשר לסמוך עליהם במקום צורך.

ולענ"ד יש להתיר זאת בפשיטות, וכפי שיתבאר מדברי הפוסקים לקמן.

מקור האיסור להוליד ריח, והטעם בזה.

ראשית, דין מוליד ריח אין איסורו ברור, דבגמרא ביצה כב: רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו סחופי כסא אשיראי ביו"ט אסור, מ"ט דקא מוליד ריחא. ופירש רש"י לכפות כוס מבושם על שיראים של מלבוש להכניס בהם ריח הבושם שבכוס אסור, שמוליד ריח בבגדים, ואסור מדרבנן, שהמוליד דבר חדש קרוב הוא לעושה מלאכה חדשה.

דעת הרי"ף הרא"ש והרמב"ם

והבית יוסף בסימן תקיא הביא מימרא זו ושכן נקט המגיד משנה ( בפ"ד מהלכות יו"ט ה"ו) בדעת הרמב"ם. אולם בספר ראשון לציון למהר"ח בן עטר (ביצה כב:) חלק על דברי הרב המגיד בדעת הרמב"ם (וכ"כ הלחם משנה בדעת הרמב"ם) ושכן דעת הרי"ף והרא"ש שהשמיטו מימרא זאת, ואם יש להורות כג' עמודי הוראה להתיר בזה, אלא שהעולם הורו כדעת מרן שנמשך בזה אחר דברי ה"ה בדעת הרמב"ם, ואין להורות היתר בזה, אלא דכל דאיכא צד ספק בדבר מקילינן בכל גוונא, עכת"ד.

וגדולה מזו כתב בספר נווה שלום שולאל (סימן ג דקכ"ה ע"ד) דמרן בשולחן ערוך השמיט מימרא זו, משום שהשמיטוה הרי"ף הרא"ש והרמב"ם וכוותיהו נקטינן בכל מילי, ע"ש.

נמצא דעצם האיסור להוליד ריח אינו ברור כלל וכנ"ל.

מוליד ריח בבשר האדם

והנה כתב הט"ז ס"ס תקיא דראה בקצת קהילות ששופכים ביו"ט שמן של ריח טוב לתוך המים של נט"י לכהנים העולים לדוכן, ואיסורא קעבדי, שמולידים ריחא במים, ואפילו אם שופכים הריח טוב מערב יו"ט יש לאסור, דמ"מ מולידים ריח ביו"ט על ידי הכהנים וניחא להו בהכי, ומתכוונים לכך, ע"כ יש להמנע מלעשות כן. ע"כ.

אולם בשו"ת חכם צבי סימן צב חלק ע"ד הט"ז דהא אמרינן (ביצה לג:) בעצי בשמים מוללו ומריח בו, קוטמו ומריח בו, ופרש"י בין אצבעותיו, ועל כרחך דאין שייך איסור הולדת ריח בבשר האדם, וכ"כ האליה רבה (סימן קכח סק"ח) וכ"כ הגנת ורדים (או"ח כלל ג סימן טז) מטעמא דאין הריח מתקיים בבשר האדם, דהזיעה מעבירתו.

פסיק רישיה בתרי דרבנן

וביביע אומר חלק ו סימן לו אות ד הוסיף בזה דאף אם ניחא ליה שהריח יקלט בגופו, מכל מקום הו"ל פסיק רישיה בתרי דרבנן, חדא, איסור מוליד ריח מדרבנן, ועוד שאינו עשוי להתקיים, ודעת כמה אחרונים להתיר בזה וכמש"כ בשו"ת קרן לדוד סימן לח ובשו"ת מהר"מ בריסק סימן נט ודלא כהגר"ז סימן שלז ס"א דאוסר לגרור כלים גדולים מאוד על גבי קרקע אף דהוי פס"ר בתרי דרבנן, דחופר כלאחר יד, וגם מקלקל קרקעית הבית, וגם הוי מלאכה שאצל"ג ע"ש.

וע"ש שהביא מהאחרונים כמה וכמה ראיות מהש"ס להתיר בזה.

ושם באות ו הביא מספר יהושע (פסקים סימן שצב) שכתב דיש לאסור מטעם שהכהנים מסתפגים במגבת אחר הנטילה ומולידים ריח בבגדים.

וכוונתו עפי"ד הרוקח ומהרי"ל שהבאתי בתחילת דברי לאסור להניח אתרוג על הבגד משום דמוליד ריח ואע"פ דאינו מכוון.

דברי האחרונים דאין איסור מוליד ריח היכא דאינו מכוין

אולם המהר"ש ביש"ש (פ"ב ביצה סימן לד) חלק על מהרי"ל בזה ומדייק מהאור זרוע להתיר במוליד ריחא כשאינו מתכוון (אף דניחא ליה) וכ"כ מהרש"ק בתפארת שמואל (ספ"ב דביצה) וכ"כ הפר"ח בליקוטים סימן תקיא ובנזירות שמשון סימן תרנח ובשער המלך פ"ד מהלכות יו"ט ה"ו בדעת הרמב"ן והר"ן, ועל פי דברי הראשון לציון שהבאתי שיש להקל באיסור מוליד ריח כל שיש ספק נוסף נמצא דיש להקל בפשיטות בהולדת ריח בבגד כל שאינו מתכוין, וכל שכן אם הוא מוליד ריח בבשר האדם ואחר כך עובר לבגד. (וראה משנה ברורה סימן שכא ס"ק כה שכתב דמשמע בט"ז שחזר בו והסכים למהרש"ל דכל שאינו מכוין יש להתיר בזה.)

וכ"כ הבית דוד סימן רצג שנוהגים בבית הכנסת בשבת שיש בו שמחה של חתן או אבי הבן שנותנים מי ורדים על ידי הקרואים, וכן נוהגים בשמחת תורה שמזלפים מי ורדים על פניהם וממילא יורדים על בגדיהם, שכיון שאינו מתכוין להוליד ריחא מותר, ושכן נהגו בארם צובא. ע"ש.

ובמסקנתו באות ח העלה ביביע אומר דמותר לתת מי ורדים ושאר מי בשם על פניו וידיו בשבת ויו"ט וכדעת רוב האחרונים והוסיף להקל שם גם בשער הראש או הזקן ע"ש.

הלכך למסקנה

יש להתיר בפשיטות להתיז ספריי דאודורנט על בשרו להעביר ריח הזיעה ואף אם אחר שילבש הבגד יעבור ריח טוב בבגד ונוח לו בזה, יש להתיר וכנ"ל.

בברכה

אלון בן שבת

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

תוכן עניינים

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

מאמרים נוספים

צליית כבד במחבת

קבלן שיפוצים שקילקל

דין עני המהפך בחררה במינוי תפקיד תורני

מורה שהבטיחה למנהלת שלא תחזור על מעשה מסוייים ואם היא תעשה תוותר על פיצויים

העלאת שכירות באמצע תקופת השכירות

פתיחת עסק עצמאי וגניבת לקוחות