חובת תשלום טיפ למלצר וכדומה הלכה ולמעשה

שאלה

ישנם רבים ששואלים האם אדם שהלך למסעדה או לאירוע של חתונה והיה מונח כוס על השולחן ואנשים נתנו טיפ האם יש עליו לשלם טיפ. ומה הדין אם המלצר גוי?

תשובה:

במקום שנהגו לשלם טיפ צריך לשלם טיפ. כמו כן אין איסור לא תחנם בנתינת טיפ לגוי.

נימוקים:

והנה ראיתי בספר אשר חנן (חלק ו-ז סימן סי' קנא) שכתב דברים מוזרים והעלה מסברא שאין צריך לשלם טיפ, ולענ"ד זה אינו. ולעומתו ראיתי בספר במחוקק במשענותם (ח"ה סי' שלה) שהכריע שאין צריך לשלם טיפ, וטעמו הוא מכיון שאין הלקוח משכיר את המלצרים אלא בעל המקום הוא זה שמשכיר את המלצרים שיתנו את השירות, ולפיכך לא מוטל על הלקוח שסועד לשלם על הפועלים של בעל הבית,

אבל אחר המחי"ר מדבריו הוא היה צודק בתקופת חז"ל שאכן הלקוח לא צריך לשלם לפועל שבעה"ב שכר, אבל היום לדוגמא שאני מזמין אירוע של חתונה אני עצמי שוכר את האולם ואת כל מה שהוא מביא כולל פועלי ניקיון, המבשלים, והאופים וכל מה שכרוך בהשכרת אירוע וזה כולל מלצרים. ומשכך, מכיון שיש מנהג מדינה כן לתת טיפ בגובה כזה או אחר אז אני חייב לתת טיפ כי זה מנהג המדינה, וזאת על אף שכביכול אני לא שכרתי את המלצרים באופן ישיר אלא באופן עקיף, ובכגון דא מנהג מבטל הלכה כמ"ש בהרבה מקומות ואכמ"ל,

מה גם שראיתי בספר 'אשרי האיש' פסקים מהרב אלישיב (חושן משפט פרק לה אות כז) שכותב "שבזמנינו חובה לשלם למלצרים טיפ בסיום חתונה לפי שהוא מנהג המדינה" ובהערה כט הוא כתב שאם המנהג לשלם טיפ אז חייבים לתת מן הדין.

האמנם בשו"ת שאלת שלום (ח"ג סי' פז) שהאריך הרחיב בנושא נתינת טיפים הלכה ולמעשה, ואמר שהאמנם אין זה חיוב מן הדין בפרט שזה מנהג מדינה שכל אחד נותן כחפץ ליבו לכן אין זה חיוב מן הדין,

אבל אחר המחי"ר גם הוא לא דייק בדבריו וזה ממש לא כל אחד נותן כחפצו שאחר בדיקה מצאתי שזה טיפ קבוע וזה נע במסעדות מסויימות בין 10 עד 13 אחוז מהחשבון כך שזה לא תלוי בחפץ ליבו של הנותן, מה גם שישנן מסעדות שמכניסות את הטיפ לחשבון המוגמר. כיון שאין חוק בנושא הטיפים אבל בפסיקה האזרחית זה קיבל תוקף וכך נוהגים כיום.   

ולגבי מלצר גוי האם יש בזה איסור לא תחנם ראיתי בקובץ הפרדס (שנה סה תשנ"א חוברת ט) שרב מסויים הקל באענה שאין הנותן מכוין לטוב העכו"ם כי אם לטובתו שלא יתבייש אם לא יתן לגוי וגם בחוברת הפרדס (שנה סו תשנ"ב חוברת ב סי' יג) גם פלפל והעלה להתיר וכן ראיתי בספר שלמי חובה (יו"ד סי' כב) שגם העלה להתיר בפרט שזה לתועלת הישראל שיקבל שירות יותר טוב וכדו' ולכן לא שייך לא תחנם עיי"ש.   

בברכת התורה

יגאל אלון

שתף עם חברים

שתף עם חברים

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

הטעיה של שוכר לגבי רכב שכור

דיני אישות השייכים בתשעת הימים

האם מותר לאכול בשר מיד אחר מאכלי חלב?

מי שחוצץ שיניו מבשר ובלע חתיכה אם יחכה 6 שעות?

החזר שכר לימוד

תליית הכתובה על קיר

ימים
שעות
דקות
ניפגש בשנה הבאה!

אל תחמיצו את ההזדמנות לזכות בברכה וישועה!

רכשו עכשיו בקבוק ארק מיוחד לכבוד ההילולא השנתית של רבי יצחק אבוחצירא זיע"א, והיו שותפים בסגולה הכפולה: גם כבוד הצדיק וגם תמיכה בתורת ישראל.

העלון השבועי

מאמרים נפלאים מפרשת השבוע, הלכה למעשה בענייני השעה, סיפורים מקורות חייהם של גדולי ספרד.

מאמר חיזוק שבועי לאשה, מיוחד במינו.