לשקר בשביל עשיית שלום בית

שאלה

לשקר בשביל עשיית שלום בית

ראובן ודינה באו לפני הרב ליעוץ בשלום בית רגע לפני שהם הולכים לפרק את הנישואין, טענות הבעל כנגד אשתו היו רבות, ובין היתר ראובן טען שאשתו לא מכינה לו אוכל בזמן, הבית לא מסודר, ועוד הרבה טענות כאלו ואחרות. האם מותר לרב "לשקר" ולומר לראובן שגם אשתו לא מכינה לו אוכל ו/או לא מסדרת את הבית בשביל להשקיט את טענותיו של ראובן?


תשובה:

מותר לו לעשות כן.
נימוקים:

ראשית יאמר על אתר, שאיסור שקר הוא איסור חמור ביותר כמובא בחז"ל בכמה מקומות, כגון: כת שקרנים אינה מקבלת פני שכינה (סנהדרין קג.) המשקר כעובד ע"ז (מסכת כלה א, יח) לעומת זאת אמת היא מדתו של הקב"ה (שבת נה.) אפי' משה רבינו אמר כחצות הלילה אני יוצא בתוך ולא בחצות כמובא בברכות (ג:). ידועה איגרתו של הגר"א שאמר שעל שקר מכים את הילד, ועוד הרבה מקומות הן בחז"ל והן בראשונים ואחרונים. כך שאין מה להאריך בזה, ליתר עיון בחומרת השקר יעויין בספר 'מדבר שקר תרחק'. אבל בנידו"ד הרב מעוניין להציל את הזוג מגירושין והשאלה היא האם הוא יכול לשקר או לא?


ושנית מובא בחז"ל מסכת דרך ארץ זוטא פרק השלום ואני מצטט: "אמר רבי כל השקרים אסורים ומותר לשקר בשביל להטיל שלום בין אדם לחבירו" עכ"ל וזאת ועוד ראיתי בשו"ת הרמ"א (סי' יא) מובא ממס' סוטה (ז:) שאומרים בפני האשה שאמורה לשתות את מי המרים המאררים את מעשיו של ראובן כדי שתודה ואז ימנעו ולא ימחקו את השם הקדוש ומפרש"י (שם) שמזכירים לפניה את מעשה ראובן ויהודה שהודה ולא בוש במעשה תמר שאמר צדקה ממני, ולפי זה אומרים בפני האשה הזאת "שראובן חטא" וזו הוצאת שם רע! שהרי במס' שבת (נה:) איתא כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה נמצא שמוציאים שם רע על ראובן בכדי למנוע מחיקת השם, וא"כ יש ללמוד ק"ו שהרי מחיקת השם דוחה איסור הוצאת שם רע, א"כ הבאת שלום בין איש לאשתו שדוחה מחיקת השם כל שכן שתדחה הוצאת שם רע, ויש מכאן ללמוד שמותר להוציא שם רע כדי לעשות שלום בין איש לאשתו, וזה ק"ו במקום שעושים שלום במשפחה שלימה. והגר"י פערלא בפירושו לרס"ג (וארשא תרע"ד, עשה כב, עמוד 312 ד"ה ועכ"פ) כתב לשיטתו שאיסור מדבר שקר תרחק הוא רק בבי"ד, צריך לבאר מדוע בגמ' יבמות (סה:) הביאו להוכיח שמותר לשקר משום השלום הרי מדאורייתא דווקא בבי"ד אסור ולא באמירה בעלמא, ותירץ כי הקב"ה ששינה ואמר בשם שרה ואני זקנתי יש בדברים אלו קצת זלזול ואמירת גנאי על שרה שהיא זקנה ולולא שלמדים מהפסוקים שמותר היה סברא לאסור מצד שיש בזה אמירת גנאי על שרה עכת"ד. הרי לנו לפי דעתו שדבר שלומדים מהפסוקים שאמירת גנאי במקצת על הזולת מותרת למען עשיית שלום כמו כן ידוע המדרש על מעשיו של אהרון הכהן שהיה רודף שלום ועושה שלום בין אדם לחבירו ע"י שהוא סיפר לכל אחד איך שחבירו מצטער וכו', הרי לנו שמותר לשנות "ולשקר" העיקר שלא יהיה מחלוקת ומריבה, כ"ש כאן בנידו"ד שהבית עומד לפני פירוק, ואם ראובן ישמע שגם אצל הרב שהוא בא להיוועץ עימו גם הרבנית לא עושה את מה שבדיוק היא צריכה לעשות, ובכל זאת הרב לא עוזב אותה, אז ראוי שגם הוא ראובן ואשתו יחזור השלום לביתם כמובן לאחר הכוונה וטיפול מתאים. יעויין עוד בחשוקי חמד (זילברשטיין, ערכין כד.) שם הוא נישאל על רב שעוסק בתורה ומניח תפילין כל היום, והגיעו אליו זוג והוא היה צריך לשקר בשביל לעשות שלו"ב האם הוא צריך להסיר את התפילין? והרב העלה שלא צריך להסיר את התפילין עיי"ש בנימוקים, הרי לנו שגם במקרה כזה מותר לומר שקר בכדי להציל את הזוג.


אשר על כן יש לרב לומר לראובן שגם אשתו לא עושה פעולה כזו או אחרת והנה הוא לא מתגרש ממנה וזאת בכדי שראובן ישמע זאת ויפנים וישאר עם אשתו.


בברכה

יגאל אלון

שתף עם חברים

שתף עם חברים

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

האם מותר לחתוך ענב בסכין בשבת

דיני ומנהגי ליל הסדר

נושא: חיוב תשלומין קבע תור למטפל רפואי וביטל ברגע האחרון ו/או שלא הגיע. 

פסק דין בעניין תקנון בית כנסת ובחירות לוועד ולרב בית הכנסת ועוד

הכשר כלים לפסח, הגעלת כלים

צוואה שנעשתה אצל עו"ד האם יש לך תוקף הלכתי

ימים
שעות
דקות
ניפגש בשנה הבאה!

אל תחמיצו את ההזדמנות לזכות בברכה וישועה!

רכשו עכשיו בקבוק ארק מיוחד לכבוד ההילולא השנתית של רבי יצחק אבוחצירא זיע"א, והיו שותפים בסגולה הכפולה: גם כבוד הצדיק וגם תמיכה בתורת ישראל.

העלון השבועי

מאמרים נפלאים מפרשת השבוע, הלכה למעשה בענייני השעה, סיפורים מקורות חייהם של גדולי ספרד.

מאמר חיזוק שבועי לאשה, מיוחד במינו.