מי שבישל בכלי בשבת האם הכלי צריך הכשר? לרכוש קפה ממסעדה שפתוחה בשבת

תוכן עניינים

מי שבישל בכלי בשבת האם הכלי צריך הכשר? והאם מותר לרכוש קפה ממסעדות פתוחות בשבת? דירה ששוכרים אותה כמה שותפים וחלקם אינם שומרים שבת ומשתמשים ביום השבת במכונת הקפה נגד רצונם של השותפים ששומרים שבת האם המכונה צריכה הכשר למוצאי שבת?

תשובה

מחלוקת אחרונים בדעת הרשב"א

במשנה ברורה סימן שיח ס"ק ד הביא דברי המגן אברהם שמשמע מתשובת הרשב"א שהמבשל בשבת במזיד שהתבשיל אסור לו עולמית, גם הקדרה אסורה. מדכתב הרשב"א שהמבשל בשבת לחולה שיש בו סכנה שאין הקדרה נאסרת, משמע דאם בישל באיסור הקדירה עצמה נאסרת וצריכה הכשר.

אולם מהר"י עייאש בספר מטה יהודה סק"א כתב דמהרשב"א מוכח דכל זה אינו אלא לרבי יוחנן הסנדלר שסובר שמעשה שבת אסורים מהתורה אבל לרבי יהודה שהלכה כמותו דאין מעשה שבת אסורים מהתורה אלא רק קנס מדברי סופרים, אין הקדרה עצמה נאסרת ואינה צריכה הכשר.

גם בספר הלכה ברורה סימן שיח ס"ק א (תלמידו של המגן אברהם) תמה על זה ושאין להצריך הכשר לקדרה.

בבישולי גוים אם הקדרה נאסרת

ובשו"ת כתב סופר (אורח חיים סימן נ) כתב שלכאורה יש לתלות דין זה במחלוקת הרא"ה והרשב"א בכלים שבישל בהם עכו"ם שלדעת הרא"ה אין הכלי עצמו נאסר, כיון שלענין הבלוע בכלי אין לחוש משום חתנות, ולדעת הרשב"א הכלי עצמו צריך הכשר, דכל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון.

ובשולחן ערוך יורה דעה סוף סימן קיג כתב: כלים שבישל בהם עכו"ם צריכים הכשר. ויש אומרים שאינם צריכים הכשר. וידוע שהלכה כסתם, ואם כן גם בבישל במזיד בשבת הקדרה צריכה הכשר, אולם יש לחלק דבבישול גויים המאכל אסור לכל העולם ולכן אסרו חז"ל גם הבלוע בקדרה דכעין דאורייתא תקון, אבל במבשל בשבת אינו אסור אלא למבשל עצמו ואם כן יש לומר שלא אסרו אלא המאכל עצמו ולא מה שבלוע בכלי. עכת"ד.

דעת מרן הרב עובדיה יוסף להלכה

ומרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל בספרו לוית חן עמוד נב העלה להלכה שהעיקר כדברי האומרים שהדרה שבשלו בה בשבת אינה צריכה הכשר, ואם אפשר להחמיר בהגעלה תבוא עליו ברכה ואף כלי חרס יש להתירם בהגעלה ג' פעמים וכדין כלים של בישולי גויים כמבואר בשו"ע סו"ס קיג ע"ש.

אחרים שרוצים להשתמש בכלי האם צריך הכשר

ובתשובת שבות יעקב חלק ב סימן כא כתב דאף להאוסרים היינו דווקא למבשל עצמו אבל לאחרים הרי המאכל עצמו מותר במוצאי שבת באכילה ולכן לגביהם גם הקדרה עצמה אינה צריכה הכשר ע"ש וכ"פ בלוית חן כדבריו וכ"כ בספר הלכה ברורה בדיני בישול בשבת בתשובה בסוף הספר.

וע"ש שהביא מה שנסתפק המנחת שלמה אם מותר לאחרים אפילו ביום השבת להשתמש בקדרה (כגון שרוצה לחמם בה דבר יבש).

אין אדם אוסר דבר שאינו שלו

ודע שאין להתיר כאן מהאי דינא דאין אדם אוסר דבר שאינו שלו, והכא נמי לכאורה אין שותפו לדירה יכול לאסור הכלי על חברו שהרי הכלי אינו פרטי שלו, זה אינו דכבר כתב רעק"א בהגהותיו לשולחן ערוך סימן רנג סעיף ב דכל זה דווקא בדבר שתלוי במחשבה כגון מי שהוריד קדרה מעל הכירה בשבת ולא הניחה על גבי קרקע אבל לא היה דעתו להחזירה, דלאו כל כמיניה לאסור על חבירו להחזירה. וכן בדיני בסיס לדבר האסור אם הניח מוקצה על שולחן שאינו שלו, אין השולחן נעשה בסיס כיון שדין בסיס תלוי בדעתו של האדם המניח את המוקצה, וכיון שהשולחן אינו שלו אינו יכול לעשות השולחן בסיס.

ולפני כחמש עשרה שנה הוקשה לי מדברי הדרכי משה בסימן רנג אות ו שכתב בשם אור זרוע: ראיתי בבית מורי שירליאו"ן שפעמים מתקררין השאלינ"ט, ובשבת קודם המאכל מדליקין העבדים אש סמוך לקדירות כדי שיתחממו בטוב, ויש שמסלקין אותן ונותנין אותן סמוך לאש… ואפילו מתכוונים בעבור ישראל אין לחוש, דמסתמא אין הישראל רוצה בכך, שאילו ידעו שהקדירות נתקררו לגמרי לא היו מניחין לחמם אותן כלל, וכשעושין העבדים לאו כל כמינייהו לאסור על כרחנו. ע"ש ולכאורה הוא דבר שתלוי במעשה ולא במחשבה?

וכעת ראיתי שזכיתי לכוון בזה לדברי הגאון רבי מאיר אריק בשו"ת אמרי יושר (ח"א סימן קכט) שהקשה כן בדיוק ותירץ שכיון שגוי כשמבשלו לעצמו רשאי הישראל לאוכלו בשבת, והאיסור הוא רק באופן שבישלו בשביל ישראל, ממילא חשוב איסור זה תלוי במחשבה, ואין אדם אוסר דבר שאינו שלו.ע"ש.

לרכוש קפה כשר ממסעדות שפתוחות בשבת

והנה נשאלתי עוד אם היה הדבר כן במסעדות הפתוחות בשבת ומוכרים שם קפה שחולטים אותו בשבת במכונת קפה, ולכאורה אף שהקפה עצמו הוא כשר ואין בו חשש, (באופן שאין מעורב בקפה טעמים למינהם, והוא קפה 100%) מכל מקום הרי בעלי המסעדה הכינו את הקפה במכונה ביום השבת לסועדים, והמכונה נאסרה וצריכה הכשר, וכאן אין הבדל בין מי שהשתמש במכונה ביום שבת, לאחרים שרוצים לשתות הקפה בימי החול, כיון שבעלי המסעדה מחללים שבת בהכנת הקפה באופן קבוע "לצורך אחרים" ולכן המכונה צריכה הכשר, וכמו שכתב כן הכתב סופר לענין מי שמבשל בשבת במזיד באופן קבוע לצורך אחרים אזי התבשיל אסור גם לאחרים לעולם כדין המבשל לעצמו.

ולכן לכאורה אין לרכוש קפה ממסעדות הפתוחות ביום השבת כיון שהמכונה צריכה הכשר ואינם מכשירים אותה, אלא שכבר כתבנו שמעיקר הדין אין הכלי צריך הכשר אפילו למבשל עצמו, אולם ברור שבכאי גוונא יש להמנע ולא לרכוש ממקום כזה שיש בו חילול שבת המוני באופן קבע, ואין הכי נמי אם הוא במקום שאין בנמצא מקומות כשרים ואין לו אלא המקום הזה לרכוש הקפה הזה, והוא נצרך עבורו כעת, יש להתיר מעיקר הדין.

הלכך למסקנה

מי שבישל במזיד בשבת, אין הכלי צריך הכשר מעיקר הדין, וטוב להחמיר להכשירו, אולם כל זה למבשל עצמו אבל לאחרים אין הכלי צריך הכשר כלל.

בברכה

אלון בן שבת

הכנסו לקישור בכדי לצפות בתוכן הזה בוידאו https://youtu.be/LGyqd45zjfE?si=EndxRc6ZImhmcVpI

לשאלות בהלכה הכנסו ל – דף הבית והקליקו על שאל את הרב

לקבלת עדכונים או הקדשת העלון כתר תורה הקליקו.

תורמים לכתר תורה ושומרים על הטהרה

עזרו לנו להמשיך את המפעל הגדול הזה ולהאדיר את הטהרה בעם ישראל ותבורכו מן השמיים

Cookie settings
אנחנו מכבדים את פרטיותך
אנחנו משתמשים בעוגיות כדי לשפר את חוויית הגלישה, להציג פרסומות או תוכן מותאמים ולנתח את התנועה באתר. בלחיצה על "אשר הכול" אתה מסכים לשימוש בעוגיות. מדיניות הפרטיות